At huske på, når du bygger dit brand.

Tryksager med forskellige mærker.

Hvad kan være vigtigere end et brand, der kommunikerer, hvad virksomheden står for. Alt, der er knyttet til firmanavnet, definerer mærket. Selv hvis du ikke har ambitionen om at blive Coca Cola eller Apple, er det vigtigt at opbygge brandidentitet. Mærket kommunikeres dagligt på visitkort, flyers og andre tryksager. Styrken ved et brand er ikke kun vigtigt inden købsbeslutninger, men også i miljø- og samfundsdebatten.

Hvordan bygger man et brand fra bunden af?

Brainstorming. Identificer alle parametre, der skal inkluderes. Start fra dig selv. Hvad tager det for dig at købe et bestemt produkt eller gå på en restaurant? Året er 2020. Medierummet er begrænset. Hvis du bygger et brand, der er for bredt, drukner det i luften. Bør mærket kun være synligt på visitkort, korrespondancekort, reklamekort osv. Eller også på bygninger, digitale medier, køretøjer og tøj?

Start med den vigtigste ting - navnet. Fortsæt idéprocessen med en ordentlig online søgning efter inspiration. Se på, hvordan andre byggede deres logo, og hvordan det kommunikeres. Består mærket af et tekstlogo? Skal tekst og billede kombineres? Skrifttyper, billeder, farver, størrelser. Listen er lang. Tag frem et notesblok, en skarp blyant, og skits mulighederne. Benyt lejligheden til at rulle gennem alle visitkort- og brevhovedskabeloner for mere inspiration. Det skader ikke at se på, hvordan andre har designet deres brand.

Test ideer

Og helst til potentielle kunder. I sidste ende ser du ikke skoven for alle træer. Pludselig er der flere gode alternativer, og det er vanskeligt at vide, hvilken der foregår. Få nogle visitkort og korrespondancekort udskrevet med forskellige designmuligheder og læg dem foran kunderne. Udskift hurtigt, hvis modtageren grimaser eller viser stresssymptomer.

Det forberedende arbejde er vigtigt, inden du begynder at oprette. Test igen og igen, inden du beslutter dig for det optimale brand. Det, der repræsenterer virksomheden og ses på alt tryksager og profilbeklædning. Hver modtager af et visitkort bliver en potentiel kunde eller kontakt. At opbygge et stærkt brand gøres ikke natten over - desto vigtigere er det at gøre lige fra starten.

Få inspiration fra konkurrenter

Kan være let eller vanskeligt. Hvis din virksomhed er en restaurant, er det lettere. Besøg halvtreds af dine favoritter, og lån det design, der skaber følelser. Tjek menuer, visitkort, papirvarer, konvolutter og alt hvad der kan fås. Hvordan eksponeres logoet på medarbejdernes tøj? På bilerne og på tværs af indgangen? Kontakt det samme designbureau som din yndlingskonkurrent, hvis dit budget tillader det. Det enklere og billigere alternativ er at søge inspiration fra vores skabeloner og selv skabe et kig ved hjælp af PODs designværktøjer.

skrifttype

Eller font, er en vigtig del af mærket og en videnskab i sig selv. Når du har valgt en skrifttype, der passer til mærkeidentiteten, gemmes den under Mine sider og hentes let, når du bestiller visitkort, flyers og andre tryksager.

Endelig

Komplicér ikke livet. Hold design og brand enkelt. Skriv ikke ordene i sten. Hvis du bemærker, at resultatet af designprocessen er forkert, skal du skifte spor. Det rigtige brand fremkalder følelser og skaber stolthed. De mærker, der har overlevet i årtier, er ofte dem, der er ukomplicerede og klare.


Bestil nu