Den rigtige strategi for sociale medier

Skab en tilstedeværelse på sociale medier med en klar strategi

Toget er endnu ikke rejst, og det er vigtigere end nogensinde at ses i kanalerne. Fra Facebook-grupper til Instagram til Pinterest. Der er flere muligheder end nogensinde for at sprede deres budskab og få nye kunder.

Læs vores tip til, hvordan virksomheden opbygger et online-samfund og langsigtede forhold til omverdenen ved hjælp af sociale medier.

Alle, der er aktive i din kanal, danner et samfund. Det kan være kunder, der allerede har foretaget et køb, potentielle kunder, der leder efter information eller andre spillere, der tester, sammenligner eller har meninger. Grænsen mellem community og kunder overlapper ofte hinanden.

Alle deltagere i de sociale kanaler er vigtige. Selv hvis de ikke foretager køb, bliver de markedsførere af mærket.

Fem tip til at øge din online tilstedeværelse. Som et eksempel har vi brugt vores egen erfaring med at sælge tryksager til private, dvs. bryllupsinvitationer og invitationskort til fester.

Definer realistiske mål for eksponering i sociale medier

Det sker ikke natten over. Sammenlign med, hvordan man bygger et hus. Mursten til mursten. Hver gang vi reagerer på en kommentar eller lægger billeder af bryllupsinvitationer, er det et bidrag til vores husbyggeri. I en lille virksomhed er der ingen krav til dedikerede afdelinger, ikke engang heltidsstillinger, for arbejde med sociale kanaler. Men der skal være en strategi og rutiner for daglige stillinger og opfølgninger. Vi lægger to til tre invitationskort om dagen og besvarer spørgsmål og udtalelser. Kanalen vil være en udvidet kundeservice og et butiksvindue til bryllupspakker og andre tryksager.

Etablere tilstedeværelse i den rigtige kanal

Alle sociale kanaler er forskellige. Til bryllupskort og dåbskort online - vores bedst sælgende produkter, Pinterest og Instagram er bedst egnet. Til forårskampagner med studerendes invitationer bruger vi Facebook. Til visitkort, konvolutter og papirvarer - en blanding af alle. De tilbyder gode delingsværktøjer, der giver gearing til spredningen. For eksklusive bryllupsinvitationskort har Instagram vist sig at være den optimale kanal. Alle invitationer med en speciel grafisk profil ender på Pinterest.

Glem ikke at medtage klare knapper til deling og links til produktsider, hvor kunderne kan konvertere, dvs. foretage køb.

Placer ikke det samme indhold på alle kanaler

Allerede når du bygger din kanalstrategi - vælg, hvad du skal vise, selvom du kun bruger en social platform i begyndelsen. Det kan være lettere sagt end gjort, og det er bestemt fristende at sende det nyeste produkt i flere kanaler. Samtidig er det vigtigt, at kunderne kan identificere din virksomhed. Logoet, farver, skrifttyper osv. Skal bruges til alle medier. Der skal ikke være nogen tvivl om, hvilken butik besøgende befinder sig i. Vi har et produktsortiment for virksomheder og et andet til privatpersoner. Dette gør det lettere at vælge kanaler og separate marketingstrategier afhængigt af kanalen. Visitkort, papirvarer og konvolutter går af sig selv. Flyers og postkort i et andet. Bryllupsinvitationer, dåbskort og invitationskort i en tredjedel osv.

Få indblik i kundeadfærd

Markedsundersøgelser, som det store selskab bruger millioner på, kan det lille firma næsten gøre gratis med den rigtige strategi på sociale medier. Vælg et forum, og spørg kunden direkte, hvad de synes. Og gør det ofte. Ingen eksterne marketingbureauer og ingen dyre konsulenter er nødvendige. Benyt lejligheden til at få tip til forbedringer og nye tjenester. Ud over bryllupsinvitationer tilføjede vi matchende takkekort efter flere forslag fra kunder.

Det er vigtigt at besvare al kontakt. Selvom kommentarer er negative. Potentielle kunder kan læse svaret, og svaret kan kontrollere, om de afslutter købet.

Selv den lille virksomhed kan bruge online-værktøjer til analyse. Mange tjenester er gratis og giver værdifulde oplysninger om antallet af besøgende, hvad kunderne leder efter, og hvor meget de handler efter.

Sid ikke og vent på, at kunderne kommer

Være aktiv. Start med småskala-kampagner. Lær gennem prøve-og-fejl. Inden vi startede med aktive salgskampagner til bryllupsinvitationer, var strategien baseret på at skabe interesse for tjenesten. Kundefordelen skal være klar og ordreprocessen enkel. Aktivt deltag i dit samfund. Opdater oplysninger om produkter, og hvorfor kunder har brug for dem. Kombiner med tip, og glem ikke det vigtigste. Se på, hvordan dine konkurrenter har det. Lån gode ideer og gør dem til dine egne.


Bestil nu
Reklamekort som et marketingeksempel